söndag 20 januari 2013

Jag skrev ett brev


till Svenska ishockeyförbundet, Skellefteå AIK och HV71:

Jag gillar verkligen hockey. Som utflyttad västerbottning följer jag med glädje Skellefteå AIK:s framgångar. Men det känns inte alls bra efter gårdagens match mellan elitseriens två topplag, då hockeyns gamla problem med våldsglorifiering och ruttna mansideal nådde ett nytt bottenrekord. Hur är det möjligt i Sverige år 2013, då många arbetsplatser och skolor har hunnit ganska långt i sitt värdegrundsarbete? Vad har ishockeyn hållit på med under tiden? Vad får vuxna män att bete sig på det viset? I ytterst få andra yrkesområden skulle en anställd få behålla jobbet efter ett sådant slagsmål på arbetsplatsen som de två spelarna visade upp i går. Jag har själv sett exempel på att en person fått sparken från sitt arbete efter att ha delat ut en smocka till en kollega.

Värst av allt är att både spelare och ledare viftar bort händelsen med att slagsmål tillhör spelet, eller till och med höjer underhållningsvärdet.
-Jag tycker att det är bra när matchen innehåller mycket känslor, måste varit kul att se den. Det är så hockey ska vara.
–Det är jäkligt kul att spela sådana här matcher. Det brukar bli grinigt mot HV, det gillar jag. Det var en riktigt kul lördagskväll.

En riktigt kul lördagskväll? Om detta är vad småpojkars svenska idoler representerar så vill jag meddela att jag sedan i går kväll inte längre anser att ishockey är lämplig underhållning för mina söner, och att jag inte skulle säga ja om de själva ville börja spela hockey.

Sporten har ett riktigt problem när det anses vara helt i sin ordning att slå varandra blodiga. Budskapet till alla hockeytränande småkillar är glasklart. Pojkar med elitseriespelarna som manliga förebilder, som drömmer om att få åka vid deras sida in på isen före de stora matcherna får lära sig att det är så vuxna män ska bete sig.

Jag vill gärna veta hur Svenska ishockeyförbundet, Skellefteå AIK, HV71 med flera elitserielag tänker agera för att få slut på våldet i rinken. Matchstraff är uppenbarligen inte tillräckligt. Jag vill också gärna få insyn i hur ni arbetar med värdegrunder tillsammans med unga och äldre spelare. Alla vi andra som har avlönade arbeten gör det på våra arbetsplatser!
 

Inga kommentarer: